Stroomrailaanleg en -onderhoud
- Stalen stroomrailconstructies
- Aluminium stroomrail in combinatie met kunststofbokken
- Het boren van de benodigde verankeringen
Voor de metrostelsels in Amsterdam en Rotterdam verzorgen we de aanleg van en het onderhoud aan de stroomrail (ook wel derde rail genoemd). Soms maakt dit onderdeel uit van een grotere spooropdracht, maar we worden ook als specialist enkel voor de stroomrail ingehuurd.
Kennis van alle constructies
Wat geldt voor spoorconstructies, gaat ook op voor stroomrailconstructies: er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen. Deze zijn door de jaren heen ontwikkeld en geplaatst. Daardoor is, bij wijze van spreken, geen kilometer stroomrail hetzelfde. Als ervaren spoorbouwer hebben we kennis van de diverse stalen en aluminium constructies.
De oudere stroomrailconstructies bestaan over het algemeen uit stalen bokken, waarin een stalen stroomrail hangt. Stalen stroomrail wordt met bekistlassen gelast. Uiteraard zijn de bokken voorzien van isolatoren, zodat de bokken geïsoleerd zijn van de stroomrail.
De moderne stroomrailconstructie is lichter geconstrueerd en bestaat uit kunststof bokken, waarin een aluminium stroomail hangt. Aluminium stroomrail wordt met lasplaten gekoppeld. Isolatoren zijn bij kunststof bokken uiteraard niet benodigd. Die geleiden van zichzelf niet.
Daarnaast zijn wij ook zeer ervaren in het boren en verlijmen van de verankering van de stroomrailbokken.
Voor de onderhoudsafdeling van RET N.V. verzorgden wij al eens een cursus aluminium stroomrail bouwen. Ook daar wordt onze kennis gewaardeerd!
Veiligheid voorop
Veiligheid staat voorop bij het werken aan een stroomrail. Of het nu gaat om het leggen van een nieuwe stroomrail, het vervangen van een klein stukje rail of het aanleggen of aanpassen van de kabelaansluitingen. We hebben jarenlange kennis van en ervaring met het werken aan het spoor.